Koningin Julianaschool
Lees ook het interview met de directeur in “Zo kan het ook” van in “Kader Primair” (Susan de Boer, www.avs.nl) en het artikel uit VIVES: “Reken maar dat ik KHAN rekenen!”.
In 2011 heeft Arco de Bonte in zijn klas op de Koningin Julianaschool uit ’s Gravenpolder een pilot gedaan met het gebruik van de Khan Academy. Hij is zelf bestuurslid van de Khan Academy Nederland en erg enthousiast over het verloop van de pilot, getuige het onderstaande blog dat hij na afloop schreef:
Drie weken lang gingen de rekenboeken niet open. Toch werd er dagelijks met veel plezier gerekend. Toen ik na de eerste keer dat we met de Khan Academy bezig geweest zijn het dashboard bekeek dacht ik dat er iets niet klopte. Toen ik goed keek was de eerste leerling binnen een kwartier na schooltijd thuis alweer aan de slag! Er werd dus zelfs thuis hard gerekend!
Na de eerste keer rekenen binnen de Khan Academy is de uitslag van de peiling: 23 leerlingen – extreem leuk, 3 leerlingen – heel leuk. Een tweepuntsschaal was voldoende geweest.
- Je kan typen en hoeft niet meer te schrijven.
- Je kan er iets mee halen.
- Je hoeft niet stil te zijn, je mag overleggen.
- Nu kan je verder gaan!
- Je merkt hoe je niveau is.
- Voor kinderen die het moeilijk vinden, wordt het stapje voor stapje steeds moeilijker.
- Je kan zelf kijken welke sommen je wil.
- Als je het niet snapt kan je een filmpje bekijken.
- Hier ontdek je ook meer.
- Als je een vraag hebt hoef je niet te wachten.
Dit is hoe in Kuna Idaho de Khanacadamy gebruikt en ervaren wordt:
Heb je zelf gebruik gemaakt van de Khan Academy en wil je die ervaring delen? Mail ons dan je verhaal!